Mijn naam is Noëmi Schermann en ben geboren en getogen in Amersfoort. Van kleins af aan heb ik een sterke drang om muziek te maken. Die liefde voor muziek heb ik er met de paplepel ingegoten gekregen. Mijn moeder is altvioliste en mijn vader van huis uit violist en dirigent. Zelf koos ik voor de piano, maar dat werd al snel uitgebreid met componeren, zingen en nu ook doceren en dirigeren.

Pianist

Vanaf mijn zesde jaar ben ik met veel plezier begonnen met pianolessen bij docent Maud Nelissen. Later stapte ik over naar docent Henry Kelder en heb bij hem ook mijn hele bachelor studie gevolgd aan het Utrechts Conservatorium. In juni 2021 ben ik bij hem summa cum laude afgestudeerd. Verder heb ik enkele lessen genoten of masterclasses gevolgd bij Klára Würtz, Artem Belogurov, Deborah Nemko, Nazareno Ferruggio en Bart van Oort. Op het conservatorium heb ik op het gebied van begeleiden les gehad van Maurice Lammerts van Bueren, David Bollen, Jan-Paul Grijpink en Jeroen Sarphati.

Sinds december 2019 ben ik de vaste pianist bij de koorrepetities van het Utrechts Studenten Koor en Orkest. Op 3 juli 2022 heb ik Rhapsody in Blue van George Gershwin uitgevoerd met het Amersfoorts Jeugdorkest. Sinds december 2021 tot op heden begeleid ik Gaëtane Bouchez in de voorstelling "Gaëtane zingt Barbara" , geschreven en geregisseerd door Herman van Veen in het Herman van Veen Arts Center.  Op 4 december 2022 is een CD verschenen van deze voorstelling. Deze is te koop of te beluisteren op Spotify. Verder geef ik pianoles op privé basis. 

Dirigent

Vanaf mijn zevende jaar ben ik begonnen bij de opleidingskoren van de Nationale Koren. Vanaf 2010 tot 2015 zong ik in het Nationaal Kinderkoor en van 2015-2019 zong ik in het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor, beide onder leiding van Wilma ten Wolde. Enkele dirigenten waar ik onder gezongen heb zijn Maris Janssons, Ivan Fischer, Sir Simon Rattle, Phillipe Herreweghe en Markus Stenz. Onder de laatst genoemde dirigent heb ik solo gezongen bij Das Floss der Medusa van componist Hans Werner Henze met het Radio Filharmonisch Orkest in het Concertgebouw in Amsterdam.

In 2019 deden de Nationale Koren mee aan de opera Aus Licht van Karlheinz Stockhausen. Hierbij deed ik mee aan de 'Mädchenprozession' en heb ik het derde deel (Wiedergeburt) mogen dirigeren.

In juni 2022, maart 2023 en februari 2024 heb ik meegezongen in het project 'Meesters & Gezellen' onder leiding van respectievelijk Sigvards Kļava (22) Daniel Reuss (23) en Yuval Weinberg (24).

Sinds september 2021 studeer ik koordirectie aan het Conservatorium van Amsterdam bij docenten Jos Vermunt, Maria van Nieukerken en Daniel Reuss. Vaste gastdocent is Benjamin Goodson. Eerder heb ik bijvak koordirectielessen gevolgd bij docent Rob Vermeulen aan het conservatorium van Utrecht. Daarnaast tijdens het project Meesters & Gezellen les gehad van Yuval Weinberg.

Componist

Al zolang als ik me kan herinneren ben ik voor mezelf aan het improviseren aan de piano. Dat is uitgegroeid tot componeren. Toen ik negen was schreef ik de compositie 'Berglied' over mijn liefde voor de bergen en deed ik mee met de compositiewedstrijd van het Nederlands Blazers Ensemble. Dat was mijn eerste echte stuk en kwam daarmee tot de finale. Gedurende het hele traject heeft de VARA mij gevolgd en daar een documentaire van gemaakt.

Daarna heb ik in 2014 in opdracht van de Nationale koren een compositie geschreven, 'Drei Stimmige Musik'(naar de gelijknamige tekst van Herman Hesse) voor vrouwenkoor en piano. Dit werk is na de première in Nederland ook in Zweden en Zwitserland uitgevoerd.

Voor mijn profielwerkstuk op de Stichtse Vrije School heb ik in 2016 een stuk geschreven, Çaged Bird', voor gemengd koor en strijkorkest met vioolsolo.

In 2018 heb ik in opdracht van stichting Music on Chairs het werk Water-Paradise geschreven voor Henriette Feith, Kaspar Kröner en Maurice Lammerts van Bueren voor respectievelijk sopraan, counter en piano.

In 2020 won ik met mijn compositie  'Bells of Hoogland' de tweede prijs in mijn categorie bij het Prinses Christina Compositie Concours. Naar aanleiding daarvan mocht ik in 2021 een compositie schrijven voor de Gaudeamus muziekweek in Tivoli Vredenburg voor ensemble 'But What About'. In 2022 schreef ik, in samenwerking met kunstenares Fadenka van der Sloot, de compositie 'Zeeën van (on)mogelijkheiden', uitgevoerd door het Keuris Ensemble, voor project Ongbegrensd in het Mondriaanhuis te Amersfoort. Deze tentoonstelling is te zien vanaf 4 september 2022 tot 5 maart 2023.

Recent schreef ik het koorstuk Sanctus voor SATB koor, gebaseerd op twee gregoriaanse melodieën Sanctus en Da Pacem Domine, voor het concert Da Pacem Domine in juni 2023 met projectkoor Vox Martini o.l.v. mij en het koor Fluente Sono o.l.v. Árpád Schermann.

Ook was ik op 17 juni uitgeroepen als stadscomponist van Amersfoort voor één dag, in verband met de Dag van de Componist, en hiervoor schreef ik een stadslied "Het is Keistad".